Az esküvő szervezése

Az esküvő szervezése lépésről lépésre nem egy egyszerű feladat. Írásommal segíteni szeretnék azon ifjú pároknak akik még a szervezés zűrzavara előtt állnak. Az esküvő szervezése esetén sok tényezőt kell figyelembe venni, de mindenek felett a legfontosabb az idő. Sajnos abból van a legkevesebb és bármennyire gondoljuk azt, hogy ráérünk.... nem érünk rá.

Esküvő szervezése lépésről lépésre

Az esküvő szervezése lépésről lépésre haladva a legjobb kivitelezési forma. Nem szabad kapkodni, vagy össze vissza szervezni dolgokat, hisz könnyen megtörténhet, hogy kifelejtünk valamit. Tapasztalatom szerint összesen három olyan sarkalatos tényező van amit legelőször ki kell választanunk. Az alábbi lista fontossági sorrendben fentről lefele haladva szemlélteti a lépéseket.

Lépés 1 - az esküvői helyszín kiválasztása

Az esküvő szervezése lépésről lépésre talán legelső összetevője, a helyszín kiválasztása. Miért? Mert ha pl. egy fotóst, videóst, zenekart, vagy vőfélyt megkeresünk az első kérdése az lesz, hogy hol lesz a lakodalom? - Ugye a többi szolgáltatónak a helyszínre kell menni, ami meghatározza üzemanyag költségeiket, így a kiajánlott árat is. Nem mindegy pl, hogy egy szolgáltató a szomszéd kisvárosból érkezik, vagy éppen 300km-ről. Amíg az első verziónál a lakodalom után simán hazamegy autóval, addig a másodiknál már szállásról is érdemes lesz elgondolkodnia, ami megint csak emeli a költségeket. Esküvői fotós szempontból számítanak a választott helyszín adottságai, fényviszonyai, lehetőségei.

A helyszín kiválasztásánál vegyünk figyelembe minden tényezőt amit csak tudunk. Kérdezzük meg ismerőseinket, hogy voltak-e már ott esküvőn, ízlett-e az étel, milyen a kiszolgáló személyzet, és egyáltalán milyenek a tapasztalatok, visszajelzések. A többi szolgáltatót is érdemes megkérdezni ha erre van mód és lehetőség, hogy a kiszemelt helyszínről mik a tapasztalatok.

Ha úgy érezzük minden összeállt, foglaljuk le a helyszínt a lakodalom lebonyolítására.

Tippek:

  • Kérdezzük meg, hogy van e arra lehetőség, hogy a dohányzó részekre ne tegyenek székeket, asztalokat. Ez azért fontos, mert a nyári melegben a kinti hűvösebb környezetben sokkal szívesebben lesznek a vendégek mint a benti kánikulában, így az események nagy részénél megosztott lesz a társaság. Amennyiben nincsenek székek és asztalok úgy nem fognak leülni, a cigaretta elszívását követően visszamegy mindenki a lakodalomba.
  • Az első megbeszélésen kérdezzünk rá arra, hogy az ételből a szolgáltatóknak biztosítanak-e 50%-os kedvezményt (általában ennyit szoktak), mert így jelentős megtakarítást érhetünk el.
  • Kérdezzünk rá van-e légkondi. Ez fontos lehet tikkasztó hőség esetén.
  • A kiszolgáló személyzet elegendő -e a létszámhoz, hiszen egy 50 fős és egy 200 fős lakodalom esetén teljesen más kiszolgáló személyzet szükséges.

Lépés 2 - a szolgáltatók kiválasztása

A jó szolgáltatók általában 1 évre előre le vannak foglalva, de van hogy előbb. Ez mindegyikre kivétel nélkül igaz, így a helyszín lefoglalását követően szinte azonnal érdemes nekilátni a szolgáltatók kiválasztásának.

  • Az esküvő fotós kiválasztása
    Első szolgáltatónak foglaljunk esküvő fotóst (ezt nem azért írom így mert esküvő fotós vagyok), hiszen az esküvő fotós lesz az aki egész nap minden pillanatban velünk lesz, szinte mint egy árnyék követi minden mozdulatunkat. Az esküvő fotós fogja megörökíteni azokat a pillanatokat amik sok sok év múlva nagyon sokat fognak érni számunkra. Semmiképpen ne csak valamilyen fotóst válasszunk. Nagyon rossz döntés az, hogy majd az ismerős megoldja, vagy a Józsi tud egyet úgy hallotta ő jó. A sógor ismeri az xy rádió vagy tv fotósát, igaz nem fotózott még esküvőt, de hát biztos jó. Vagy, van egy ismerősöm akinek az unokája igen profi, biztos jó lesz. NEM LESZ! Sorolhatnám még ezeket a kis "profi" megoldásnak tűnő kis szösszeneteket, de nem célom. Ne azt nézzük első sorban, hogy mennyibe kerül. Persze mérlegelni kell, de inkább spóroljunk az ételen, a helyszínen, mint a jó fotóson. A lakodalom nem ismételhető meg, és ha a végén derül ki, hogy rossz esküvői fotóst választottunk akkor már nincs mit tenni.
  • Az esküvői videós kiválasztása
    Sajnos mostanában már egyre többször találkozom olyannal, hogy videós nincs jelen az esküvőkön. Egyszerűen a mai fiatalok már nem minden esetben igénylik a videó felvételeket. Természetesen azon párok számára akik videóst is szeretnének megbízni, időben kell róla gondoskodni, hiszen a jó videós is olyan mint a jó esküvői fotós, szinte egy évre vagy akár évekre előre le vannak kötve fix időpontjai.
  • Az esküvői dekoros kiválasztása
    Ha már tudjuk milyen stílust szeretnénk, ahhoz viszonylag könnyen találunk esküvői dekorost aki meg is valósítja azt. Kérjünk korábbi munkákról referenciát, hogy a kivitelezés is 100%-osan olyan legyen amilyet elvárunk tőle. A dekorációk az egész esküvő hangulatát, stílusát meghatározzák, így fontos azok minősége.
  • Templom kiválasztása
    A templom kiválasztását követően célszerű mielőbb felvenni a kapcsolatot a szertartás vezetőjével, és egyeztetni az időpontot. Egyeztetnünk kell pl.: azt is, hogy vannak -e szolgáltatókra vonatkozó szankciók, pl.: mozgásterület korlátozás, mikor nem lehet fotózni, videózni stb. Érdemes felmérnünk a templom befogadó képességét, hogy a násznép kényelmesen befér-e.
  • Polgári szertartás helyének kiválasztása
    Ez megint egy érdekes téma. Főleg az utóbbi években egyre divatosabb kültérre szervezni a polgári szertartást. Valóban szebb és jobb, de jelentősen többe is kerülhet. Ilyenkor vegyük figyelembe, hogy az anyakönyvvezetők nem jönnek el olcsón a helyszínre. Sok esetben a szállításukról is nekünk kell gondoskodni. Továbbá egy kültéri polgári szertartás esetén figyeljünk arra, hogy legyen megfelelő felszolgáló személyzet a gratulációk előtt, hogy fel tudják szolgálni a pezsgőket.
  • Vőfély
    A vőfély (szerintem) egy fontos és talán elengedhetetlen személy az esküvőn. Megléte nagyban megkönnyíti az egész nap eseményeinek koordinálását. Feladata, hogy kézben tartsa és levezényelje az eseményeket. A vőfély lehet modern vagy népies / hagyomány követő. A vőféllyel célszerű letisztázni mindent. Ez alatt nem csak az eseményeket, a játékokat, de azokat is, hogy meddig mehet el stílusban. Vannak vőfélyek akik már néha túlzásba esnek és olyan játékokat találnak ki amit nem minden esetben szalonképesek (akinek nem inge). Ezeket célszerű az első találkozás alkalmával pontosítani, hogy ne a lakodalomban érjenek bennünket meglepetések.A jó vőfély nem csak a lakodalmi eseményeket vezényli le jól, de figyelembe veszi a szolgáltatók igényeit és kézben tartja azokat az események alatt. Kommunikál minden szolgáltatóval az egész nap folyamán, kikéri véleményüket főleg egy csoportfotó esetén a fotóstól.

 

Esküvő szervezése avagy az egész nap megtervezésének menete.

A forgatókönyv

Célszerű a forgatókönyvet már az esküvő megszervezése előtt alapjaiban megtervezni és mielőbb elkészíteni, papírra vetni, hogy aztán ezt minden szolgáltatóval egyeztetni tudjuk. A forgatókönyvet minden szolgáltatónak ismernie kell, hogy megfelelően el tudja végezni munkáját. Persze felkészülést is nagyban elősegíti.

Amennyiben egy esküvő fotós nem kap semmilyen támpontot a lakodalomban megszervezett eseményekről, játékokról, nem biztos, hogy meg tudja örökíteni azokat megfelelően. Vegyük figyelembe, hogy az esküvő szolgáltatók a nap folyamán ugyanúgy elfáradnak, szomjasak és éhesek. Ebből fakadóan a forgatókönyvre tudják csak építeni a teljes napjukat és kézben tartani az eseményeket.

Mi mikor legyen időrendi sorrendben? Minden esemény hatással van a többi eseményre.

  • A fodrász és a sminkes
    A fodrász és a sminkes időpontokat célszerű az eseményekhez igazítani. Nem lenne jó, ha mondjuk a menyasszony haja és sminkje már reggel 6:00-órára készen lenne, de a ruha felvétele 12:00 órakor kezdődne. Mit tegyünk a köztes időben?
    A menyasszony haja és sminkje általában utazás nélkül is kb 2 óra alatt készül el. Ezzel a 2 órával szinte minden menyasszony esetében számolni lehet. Ha ehhez jön még némi utazás is akkor alsó hangon 2-3 óra közé tehető. Célszerű kiválasztani olyan szolgáltatókat, akik ezt a 2 szolgáltatást egy helyszínen meg tudják oldani, persze csak ha erre van mód és lehetőség.
  • A ruha felvételek
    A ruha felvétele nem csak a menyasszonyt de a vőlegényt is érinti. Ugyan más idő ráfordítással, de mindkettő nagyon fontos. Amíg a menyasszony ruhájának felvétele hozzávetőlegesen 1-2 óra is lehet, addig a vőlegény általában 30 perc alatt megvan. Természetesen most mindegyiket esküvő fotós megközelítésből mondom.
    A ruhák felvétele hozzávetőlegesen 2 órában szokott megállni, ha nagyon kapkodás van akkor 1 óra alatt is megoldható természetesen. Az időbeni elhelyezése és befejezése a kikérők vagy a polgári szertartás előtt 30 percel. Így marad 30-percünk, hogy a következő helyszínre érkezzünk. Természetesen ha a következő esemény helyszíne messze van akkor azt igazítsuk hozzá a ruha felvételekhez. Fontos, hogy mindenre hagyjunk elegendő időt, ha kapkodunk rohanunk el fogunk felejteni valamit, izzadunk ami nem fog jól mutatni a fotókon. 🙂
  • A kikérők
    A kikérők levezénylését teljes egészében a vőfély oldja meg. A kikérők is inkább a falusi lakodalmakra jellemzőek. Itt nagyon a többi szolgáltatónak beleszólása nincsen a cselekményekbe. A vőfély egymást követően kikéri először a vőlegényt (ez nem mindig szokott megrendezésre kerülni) másodszorra pedig a menyasszonyt. A menyasszony kikérőjénél népies hagyományok szerint játékok is előfordulhatnak, ezt persze vőfélye válogatja.
  • A polgári szertartás
    Ma Magyarországon egy átlagos polgári szertartás 30 perc. Természetesen ettől is el lehet térni, anyakönyvvezetője és helyszíne válogatja.
    A polgári szertartás alatt
  • A templomi szertartás
    A templomi szertartás általában 30 perc -60 perc időtartam közé tehető.
  • A kreatív fotózás
    Amennyiben van rá lehetőség és a fotózás a lakodalom napjára van szervezve, úgy 15:00-19:00 közé tegyük nyáron és szánjuk rá a lehető legtöbb időt. Sajnos 1 óra alatt nem lehet csodát művelni. Számolnunk kell az esetleges helyszínek közötti utazásokkal is. A kreatív fotózásra célszerű egy barátnak, vagy rokonnak velünk jönni, aki a kis dolgainkat megoldja. Ide értem a telefonjaink cipelését, a törlő kendőt amivel homlokunkat tudjuk törölgetni nagy melegben. Az autó vezetését is megoldja így nem kell ezekkel a dolgokkal bajlódnunk. A kreatív fotózás viszonylag sok időt emészt fel 2-3 óra ajánlott. Ez alatt az idő alatt a násznép nem sok mindent tud csinálni. A vőfély faladata a szórakoztatásuk a kreatív fotózás ideje alatt, de ő sem tudja a végletekig húzni az időt. Erre egyetlen megoldás van, ha a kreatív fotózást nem a lakodalom napjára szervezik.A kreatív fotózás másnapra szervezése.
    Előnye, hogy nyugalom van, nem kell rohanni sehova. Nem várnak bennünket türelmetlen rokonok. Továbbá mindenre annyi idő van amennyi csak kell.
  • A csoportfotók elkészítése
    A jó vőfély megkérdezi a fotóst, hogy a csoportfotókat hol milyen környezetben szeretné elkészíteni. Ezt persze előtte már leegyeztette a párral. A csoportfotók feltétlenül árnyékos helyen kell, hogy elkészítésre kerüljenek, mivel napos helyen mindenki hunyorogni fog és ez a képeken nem igazán mutat jól.
    Amennyiben van rá lehetőségünk úgy készítsünk egy listát a rokonságról, hogy ki kivel fog fotózkodni és milyen sorrendben. Ezt a listát adjuk oda a vőfélynek aki összekiabálja a népet amíg az előző csoport fotózkodik. Nagyon fontos, hogy a csoportfotók alatt a rokonság ne a pár háta mögött helyezkedjen el. Ne legyenek mögöttük futkosó gyerekek, kutyát sétáltató nagypapák vagy éppen egy cementes liaz kék busznak álcázva. 🙂 A háttérnek szépnek a pár igényeihez igazodónak kell lennie.
    A csoportfotókat időrendben 17:00 - 20:00 közé célszerű valahova szervezni, hogy még világos legyen, de már ne süssön a nap teljes erővel.
  • A lakodalom
    A lakodalom általában 18:00 körül elkezdődik. A vacsorát 19:00 magasságában kezdik el felszolgálni.

Esküvő szervezése lépésről lépésre összegzés

Az esküvő szervezése lépésről lépésre egy roppant nehéz és összetett feladat, így amennyiben úgy érzitek meg tudjátok önállóan esküvő szervező nélkül is csinálni, akkor egyetlen egy javaslatot adnék, mindent kezdjetek el legalább egy évvel a nagy nap előtt!

Deutsch: www.hochzeitsfotoswien.at

Esküvő fotós Kaposvár
Esküvő szervezése lépésről lépésre
Esküvő szervezése lépésről lépésre
Esküvői fotós
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvői fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvő fotós Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Esküvői fotós
Kaposvár