Fuji X H1 teszt nem fog technikai és egyéb dolgokra kitérni aki ilyeneket keres rengeteg infót talál az interneten. Tesztem kifejezetten személyes tapasztalataimat mutatja be a Fuji X H1 -el kapcsolatban, kitérve mindazokra amiket tapasztaltam amiket éreztem használata közben. Tesztemben nem leszek elfogult, nem vagyok fanatikus, nem fogom agyon isteníteni egyik gyártót sem, kizárólag az objektív véleményemet fogom leírni.

Tesztem során kicsit hasonlítgatni fogom a Fuji X H1 -et a Sony A7 II -höz. Tudom ez nem éppen a legjobb hasonlítás, de sajnos nekem ez van kéznél. Továbbá a tesztek Viltrox EF-FX1 adapterrel és Canon és Canon végű Sigma Art objektívekkel készültek.

Vásárlás előzményei

Annyira nagy hipe van a Fuji körül manapság, hogy én is elgondolkoztam rajta. Persze ennek nem a körülötte keringő hipe a fő oka. Ez inkább amolyan lehetőség a jövőre nézve. A DSLR fényképezőket hamarosan fel fogja váltani a Milc, itt egyetlen kérdés van csupán az a mikor? – Így Fuji -t is és Sony -t is inkább azért kezdtem el ismergetni, mert valamelyik útra majd valamikor nekem is rá kell lépni, hiszen mondjuk ki őszintén a Canon a Milc -ek területén nem igazán jeleskedik. Erre most nem térnék ki. Továbbá kíváncsi voltam arra, hogy miért ennyire felkapott márka manapság a Fuji. A színvilága valóban páratlan de ezt tudtuk eddig is. Lássuk a többit. 🙂

Valami különlegeset akartam ezért esett a választás a Fuji X H1 -re nem pedig egy Fuji X T3-ra, annak ellenére sem, hogy az X T3 jóval újabb konstrukció, sokak szerint többet tud jobb, szebb miegymás. Ennek ellenére sokkal jobban szemezgettem az X H1 -el.

Első találkozás 🙂

Ami nagyon szembetűnt, hogy pl a Sony A7 II -höz képest a Fuji X H1 dimenzionális méretei ugyan nem sokkal de nagyobbak. Nem jelentősen de pont annyira amennyire azt egy férfi kéz megkívánja. Így ezt előnyének mondanám, mert míg a Sony A7 II -t csak L-plate -el tudom normálisan fogni, addig a Fuji X H1 -et mindenféle kiegészítő, vagy portré markolat nélkül is remekül. Nem okoz olyan érzést mintha mindjárt kiesne a kezemből. A Sony -ról lelóg a kisujjam ami zavaró, nem ad biztos tartást, a váz valahogy túl kicsi, vagy csak nem férfi kéznek való. A Fuji váz anyaghasználata csillagos ötös, nagyon jó fogni, érezni a súlyát, a masszív konstrukciót. Ez nekem eddig perfekt mindennel szemben.

A Fuji érzés. Hát nekem ilyen nem volt. 🙂 – Pont ugyanolyan érzést adott mint egy Canon, Sony, Leica vagy bármi. Különlegesebbnek éreztem vele a fotózást kb az első 10 percben, de aztán ez a varázs el is illant. Így érzés szempontjából semmi extra.

Első fotózás

Nagyon vártam már ezt a pillanatot. Mivel Canon és Canon végű Sigma Art optikákkal akartam használni ezért a Fuji X H1 megérkezését követően majdnem egy hetet kellett várni mire megérkezett hozzá a Viltrox EF-FX1 adapter.

Mondani sem kellett azonnal felcsattintottam ahogy kézbe vettem és már repült is rá a Sigma Art 35mm F1.4

Az első és leg szembetűnőbb dolog, hogy az adapterezett objektívek fényereje nem = az objektív fizikai maximális fényerejével. Minden objektív jóval nagyobb fényerőre állítható a vázon mint amit valójában tudnak. Azt, hogy melyik optika milyen fényerőre képes az alábbi lista mutatja:

  • Canon 85mm F1.2 L II = F1.0
  • Canon 135mm F2 L = F1.4
  • Sigma Art F1.4 (20mm, 35mm, 50mm) = F1.2
  • Canon 70-200 2.8 L II = F2
  • Canon 24-70 2.8 L = F2

FOTÓ AZ OBJEKÍV ÉS A REKESZ ÁLLÁSRÓL

Ugye, ha ez így működik (bár az objektív fizikailag nem tud nagyobb rekesz állítási lehetőséget) akkor elég könnyen kiszámolható, hogy milyen eredményt fog ez hozni, pl egy 85mm esetén: 85×1.5 = 127,5mm F1 -es rekeszen. 🙂 Ez még akkor is nagyon durva, ha az a 127,5mm F1.2 -es rekeszen működik valójában de kicsit nagyobb fényerővel, mert nagyobb rekeszt szerintem ennek ellenére sem tud.

Az ilyen tesztek fotói csak később jönnek, erre még kicsit várni kell. 🙂

Továbbá ez azért is érdekes, mert így gyakorlatilag (ha ez működik is) nagyobb háttér elmosásom nem lesz (szerintem), de fényerőm igen ami elég jó, mert így a Crop ból adódó fényveszteséget ISO-ban elég jól tudja kompenzálni a Fuji. Én erről amúgy sehol sem olvastam a neten korűbban, egyik ismerősöm mondta, hogy valahol találkozott ilyen infóval, hogy az adapterezett objektívek jóval nagyobb fényerőre képesek. Azt ugyan nem sikerült kideríteni, hogy ez a Viltrox EF-FX1 -es sajátja, vagy minden adapterrel így működnek.

Térjünk is rá akkor az első éles fotózásra. A Fuji X-H1 nagyon jól vizsgázott, a fókusz gyors és pontos még relatíve mostoha körülmények között is. ISO-ban sajnos nem egy világbajnok, de ez a Crop ból is adódik. Az ISO 1000 felett már nem valami erős, de talán erre nincs is akkora szükség, persze kompromisszummal. Amúgy nekem kifejezetten tetszenek a zajosabb képek, így ez nem jelentett különösebb problémát. Mivel a fotózást csak lakásban tudtam megcsinálni (tél van kint minusz 1000), így a kültéri képekre várni kell kicsit.

Aztán eljött a kültéri fotózás is

Valójában még mindig tél van, és kint hideg meg csupasz faágak és egyebek, de meg kellett már próbálni, és erre adódott is egy mini divatfotózás a szabadban természetes fényekkel. A fotók Canon 135 F2 L, Sigma Art 50 1.4, Sigma Art 35 1.4 objektívekkel készültek. Mondanom sem kell, hogy Viltrox EF-FX1 adapterrel. 🙂

KÜLTÉRI FOTÓK IDE

Tapasztalat

Sajnos ebből több rossz lesz, mint jó. Első körben pl a Canon 135 F2 L fix optikája nem működik rendesen. Úgy 20m felett képtelen élességet állítani autófókusszal. Manuálban persze megy, de azért az nem az igazi. A Sigma Art optikák azért mellé-mellé lőnek. Nem készítenek teljesen homály fotókat, de pl egy nagyobb nagyításnál simán látszik, hogy azért nem éles a fotó. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a teljes anyagból ami 297 fotóból állt 57db fotó volt ilyen, és volt kb 20 (ezt nem számoltam össze), ami teljesen használhatatlan. Ezek az eredmények persze akár lehetnek az adapter miatt is. Ezt később megpróbálom újra, egy firmware upgrade után.

Aztán volt jó is, nagyon gyorsan reagált a cucc minden helyzetre, a fókusz hamar a témára ugrott, ezzel nem volt gond. A beépített Fuji színpaletták nekem a téli környezethez nem hozták azt amitől hasra estem volna. Ezt később amikor már lesz a természetben elegendő szín, újra ki fogom próbálni.

Ami tetszett a Fuji X H1 -ben:

  • Anyaghasználat, kialakítás, és a teljes konstrukció.
  • Kezelő felületek egyszerűsége és gyors használhatósága.
  • EVF abszolút páratlan minősége, ilyen EVF-et eddig valóban nem láttam.
  • Gyári nyakpánt minősége, és kialakítása.
  • IBIS képstabilizátor. Na ez komolyan olyan, hogy gyaloglás közben is röhögve tudsz videózni. Eddigi legjobb IBIS amit láttam és tesztelni tudtam. Erről rengeteg videó fent is van a youtube-on.
  • Képminőség és képélesség. Ugyan nem tudtam tesztelni natív objektívekkel, eddig Sigma Art objektívekkel csapattam, viszont azok nem hibáztak, még mostoha körülmények között sem.
  • Színvilág. Azért a Fuji X H1 jellegzetes színvilága valóban ver mindent. Ellenben az agyon hirdetett Eterna színvilág szerintem egy kicsit túlértékelt.
  • Menü átláthatósága és kezelhetősége.
  • Érintőképernyő használhatósága.
  • Zárható ISO és Zársebesség tárcsa. Bár nem tudom, hogy ezt ki tudja alapvető használat mellett véletlenül eltekerni, de ettől függetlenül jó dolog. 🙂
  • Dupla kártya foglalat! – Ez azért elég jó dolog.
  • Az expó gomb pont optimális, se nem kemény se nem túl érzékeny. Pont olyan amilyennek lennie kell.
  • Ellentétben a Sony A7 II gyári akkujával a Fuji X H1 gyári akkuja nem merül olyan gyorsan álló helyzetben.
  • Imádom, hogy az EVF -et és a külső kijelzőt lehet váltogatni melyik legyen ki vagy bekapcsolva. Ez pl Sony A7 II esetén nem működik. Így gyakorlatilag a külső kijelzőt fixen ki is lehet kapcsolni, nekem speciel egyáltalán nincs rá szükségem használat közben. Ezzel rengeteg akku időt lehet spórolni. Sőt, van olyan funkció, hogy mindkét kijelző kikapcsolt állapotban van, az EVF pedig csak akkor kapcsol be amikor szem elé emelem, nagyon gyorsan reagál, nem kell szinte 1 másodpercet sem várni.

Ami nem tetszett a Fuji X H1 -ben:

  • Bekapcsoló tárcsa túl kicsi és vékony nagyon beleolvad az expó gombba, így gyakorlatilag, ha egy kicsit is izzad a kezem nem tudom könnyen be vagy kikapcsolni. A működése teljesen olyan mint a Sony A7 II-é, de a Sony ebben sokkal jobb.
  • A felső tárcsák alatt lévő módválasztók annyira kis helyen vannak, hogy alig fér oda az ujjam.
  • Nem Full Frame. Ezzel valaki vagy együtt tud élni vagy nem. Mindenesetre használata közben nem volt olyan érzésem, hogy annyira nagyon nagyon hiányozna a Full Frame. Persze ettől ez még nem az és nem is lesz olyan mint egy FF váz. Imádnám, ha pl (ha lesz) az X H2 Full Frame lenne.
  • ISO -ban nagyon gyenge, ami ugye a Crop -ból is adódik. Bármelyik konkurens gyártó még a régi vázak is elverik sajnos. Sony A7 III -mal láttam egy összehasonlító videót, ahol a Sony ISO-ban nagyon lenyomta. Kb úgy kell elképzelni, hogy ugyanazt a fényerőt dupla annyi ISO-n tudja a Fuji mint a Sony pl.: Sony ISO 800 = Fuji ISO 1600, ahol már eléggé zajosodik. Erről készítek később egy teszt fotó sorozatot, bár csak Sony A7 II -vel tudom összehasonlítani. 🙂
  • Akkumulátor üzemidő nagyon rossz, hasonlóan a Sony-hoz 1 akku maximum 350-400 fotó melegebb időben. Erre a Fuji – Sony fanatikusok biztosan azt mondják, hogy minek több? Amire én azt mondanám, hogy hát mert! 🙂 – Itt ismét csak azt tudnám megemlíteni, hogy egy Canon 5D M3-al 1 akkuval 2x, egy 1Dx-el alsó hangon 3x ennyi fotó is készíthető. Beszélhetünk itt a kapacitásról meg miegymástól, de ezek tények. Az akku ennyit bír, és amikor egy egész napos esküvőn vagyok nagyon nem pálya minden fő esemény előtt akkut cserélni, nehogy a végére pont lemerüljön, ha az események sorra követik egymást és nyomni kell a fotókat. Megjegyzem, hogy az akku kizárólag fotózás esetén bírt ennyit, videózásnál feltételezem ez még problémásabb, egy esküvői videó elkészítéséhez 4-5 de lehet még több akkura is szükség van.

Összegezve

A Fuji X H1 egy remek váz, nagyon sok területen használható, nagyon jó minőségű fotókat lehet vele gyártani egyedi Fuji színvilággal, de…. biztos, hogy hosszú távon nem  tudok elrugaszkodni a Full Frame hiányától. Sony ebből a szempontból sokkal sokkal jobb választás. Sokkal nagyobb perspektíva rejlik egy Sony vázban a hibáit figyelembe véve is. Nem értem, hogy a Fuji miért nem lép be a Full Frame piacra, mert akkor nagyon odaverne a szakmának az biztos. A Fuji jelen állásában nem lesz egy munkagép, nem lesz egy Canon 5D vagy 1Dx amiket arra találtak ki, hogy maximálisan szélsőséges körülmények között is ott vannak és teszik a dolgukat.

Érdemes összehasonlítani az árszegmensben kapható egyéb márkákkal is a Fuji X H1 jelenlegi átlag Magyarországi ára bruttó 600.000 Ft körül mozog. Ebben az árkategóriában már kapni azért elég sok féle vázat. Pl (ugyan régebbi, és sokkal olcsóbb 200.000-Ft-al pontosan, de merem kijelenteni, hogy semmivel sem rosszabb) Sony A7 II 400.000 Ft körül, az A7 III plusz 100.000 Ft -al drágább, Canon 6D Mark II 600.000 Ft.

Azt érdemes eldönteni a vásárlás előtt, hogy kinek mire kell. Hagyjuk el a fanatizmust, és azokat a magyarázatokat, hogy a Fuji azért jobb mint a többi mert Fuji. A Sony azért jobb a többinél mert Sony. Ne hagyjuk teljesen figyelmen kívül a vázak negatív tulajdonságait és próbáljunk meg az objektív tényekre figyelni.

Úgy gondolom, hogy egy 2018-ban létező Milc váz, legyen az Fuji vagy Sony vagy bármi, még nem tudja hozni azokat az elvárásokat amire egy DSLR képes. A Milc vázaknak szükségük van még pár évre, hogy teljesen maguk mögé tudják szorítani a DSLR gépeket. Ez persze meg fog történni, egyedüli kérdés, hogy mikor.

Kapcsolódó linkek:

  • Viltrox EF-FX 1 adapter leírása
  • Metabones Mark V adapter leírása
  • Sony A7 II teszt
  • Leica Typ-109 teszt