Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA objektív teszt – ez egy jó hosszú cím. 🙂

Mit ad isten eljutottam nagy Canon-os mivoltommal oda, hogy Sony natív objektívet veszek. 🙂 Ez persze nem baj, sőt.

Természetesen ez a teszt is kizárólag a saját tapasztalataimra, élményeimre fókuszál, semmilyen gyári mért értéket vagy számadatot nem fogok leírni, aki ilyet keres milliót talál a neten.

Előzmények:

Most már mondhatom több éve tesztelgettem használgattam a Sony vázakat. Jelenleg is van egy A7II illetve egy A7III. Ez idáig adapterrel tettem ezt, pontosabban egy Metabones Mark V -el ami ugye nagyon szuperül működött, és remélhetőleg ezek után is legalább ilyen szépen teszi a dolgát majd.

Viszont! – Van az a pont amikor az ember a nagy márka elhivatottsága és hűsége és picit ezekből fakadó szubjektív véleménye mögött megszületik valami más, egy objektív vélemény. Mi szerint elmehet a Canon a p…ba. – Miért mondom ezt? – Azért mert míg egy 1Dx + 135mm F2 -vel vagy akár egy 85mm F1.2 L II -vel és még egy 70-200 2.8 L II -vel is gyártja a megmagyarázhatatlan és fókuszhibás képek, addig egy töredék áron beszerzett Sony A7II nem! Legalábbis nem ekkora %-ban. 1Dx-en a natív Canon L-es optikák azért szépen muzsikálnak, de a Sony még így is odaveri, azaz jelentősen kevesebb fókuszhibás fotót készítek Sony-val mint Canon 1Dx-el 5D mark 3 -al vagy bármilyen másik Canonnal amivel eddig dolgom volt. Sony A7III-al meg aztán szinte elképzelhetetlen a fókuszhibás kép. Persze most egy hangyányit elfogult vagyok, a Sony is hibázik. Megfelelő fényviszonyok mellett a Canon többet a Sony kevesebbet, rossz fényviszonyok között viszont a Canon sokkal többet a Sony sokkal kevesebbet.

5D mark III + a fent említett objektívek már már pofátlanul pontatlan módon működnek. 6D-ről ne is beszéljünk. Az meg maga a katasztrófa amikor 80D-re teszek 70-200 2.8 L II-t. Nálam ezek a tapasztalatok, de gondolom másnál se nagyon változnak ezek. Csodák nincsenek.

Mindebből fakadóan kellett egy natív objektív a Sony vázakra, és olyat akartam amit a legtöbb területen tudok használni nagy fényerős és valóban szuper minőség minden szempontból. Így esett a választás a Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA objektív -re.

Minőség:

Ez azért nem Canon L vagy Sigma Art – a Zeiss minőség messze jobb bármelyiktől. Az egész cső fémből van, kivétel a lencsevédő kupak, az műanyag. Az objektív ugyan időjárás, csepp és porálló, de azért ezt nem teszteltem, és óvom amennyire lehet. Az élességállító gyűrű akár a vaj. Kotyogás, vagy bármi hasonló? Áh dehogy. 🙂 A felülete is fém így a tartás és az élesség állítás szokatlan finomsága már-már zavarba ejtő. Egyetlen negatívumot tudnék itt elmondani a Click kapcsoló rossz helyen van, és annyira finoman lehet kapcsolni (pontosabban inkább tolni, mert ez egy toló rendszer semmi akadás vagy kapcsolás nincs benne), hogy kb észre sem veszi az ember és máris áttolta egyik állásból a másikba. Ezt valahogy máshogy is megoldhatták volna. – Összegezve nagyon finom szerkezet, amihez páratlan anyagminőség társul. A Click kapcsolóra viszont nagy figyelmet kell fordítani pl egy esküvő közben, ugyanis, ha ezt eltekerjük akkor a rekesz állító gyűrű az objektív tetején “akadós” állításról folyamatos állításra vált, így pl egy kikapcsolt Click kapcsoló esetén a rekesz állító gyűrű finoman ide oda tekergőzik ahogy tartjuk az objektívet a kezünk akaratlanul is hozzá fog érni és eltekeri, aminek hatására egyszer csak azt vesszük észre, hogy F1.4 helyett már F2.8-on vagy akár F4-en fotózgatunk. – Ez szerintem az objektív egyetlen negatívuma ami számottevő.

Fókusz:

Bitang gyors és pontos. Persze hozzá kell tennem, hogy azért nem egy sport orientált objektívről beszélünk. Szerintem ez az objektív nem képes arra, hogy hibázzon, egyszerűen hiányzik belőle ez a képesség, persze egy A7 III-as vázon. 🙂

A gyorsaság és pontosság mostoha fényviszonyok mellett azért jelentősen romlik. Egy lakodalomban esti tánc közben DJ által megvilágított táncparketten mozgás közben van hogy kapkod és vadászik, de ezt bármelyik objektívre el lehet mondani. Ez a vadászás nem egy nagy jelenség, és mondhatni tényleg csak extrém körülmények között jön elő. Továbbá azt is el kell mondani, hogy ahogy a fényviszonyok romlanak úgy minden objektív és váz képességei is arányosan csökkennek itt sincs ez másként.

Követő fókusz használata viszont lakodalmi tánc alatt arc vagy szemkövetéssel is pontatlan tud lenni.

Képminőség és élesség:

Szenzációs. Ez nagyon látványos pl a sarkok felé közeledve. Ennek a képe messze a legjobb az összes eddig általam látott és tesztelt 35mm-es objektívek között. Az élesség viszont konkrétan az eddigi legjobb, a sarkok felé haladva is perfekt még F1.4 -es álláson is.

Általános használat:

Sokan azt mondták, hogy na majd ha Sony natív objektívet veszek akkor aztán megtudom mennyire jók azok és mennyire nem akarok majd adapterezett objektíveket használni. Mondván, hogy a natív objektívek sokkal gyorsabbak. Na ez nem így lett! – Nem igazán érzem azt a hatalmas sebesség különbséget a Metabones Mark V adapterrel használt pl.: Sigma Art 35 F1.4 objektív és a Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA objektív között gyorsaságban, sőt kb semennyire. Tovább megyek, több esetben tapasztaltam azt, hogy az adapterrel használt objektív pontosabb volt és gyorsabb ugyanabban a környezetben. Ez tetszik nem tetszik nálam így működik. A Sigma 35mm F1.4 ART Metabones Mark V adapterrel észrevehetően kevesebb hibás fotót gyárt A7 III vázon mint a natív Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA .

Ami tetszett a Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA objektív -ben:

  • Anyaghasználat
  • Az érzés amit használat közben ad
  • A fókusz
  • A gyorsaság
  • A sokoldalú használhatóság
  • Az objektív alapvetően nem túl nagy, de mégis tekintélyes
  • A lencse torzítása annyira minimális, hogy kb ezt így észre sem lehet venni, ha valakit pedig zavar akkor LR-ben ez 1 kattintás és már perfekt is minden 🙂

Ami nem tetszett a Sony Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA objektív -ben:

  • Az ára, azért ez tényleg meredek, bár talán ez általánosságban elmondható az összes Sony Zeiss objektívekre.
  • Click kapcsoló toló rendszere, és annak helye, bár a helye annyira nem is para azt ki lehet kerülni, inkább a működése ami okozhat fejfájást.
  • A napellenző mérete (ez inkább csak divat szempont 🙂 )
  • 35mm -hez képest elég nagy, jelentősen vaskosabb mint pl egy Sigma ART 35mm F1.4
  • CA azaz a kromatikus aberráció F1.4-en mondhatni jócskán jelen van, ami olyan F2.8 as rekesz körül tűnik el teljesen
  • Sajnos bizonyos körülmények között adapterezett objektívek gyorsabbak és pontosabbak
  • Több hibás fotót gyárt mint az adapterezett Sigma ART 35mm F1.4 (arányban kb ezt tudnám mondani: Sigma vagy Canon objektívek Metabones mark V adapterrel legrosszabb esetben: 10-12% – Sony 15-20%)

Összegezve:

  • Imádom 🙂
  • Akkor sem kellene másik, ha ez kicsivel több hibás fotót gyárt

Teszt fotók: Hamarosan